26.11.09

Salam Eiduladha 2009

Selamat Hari Raya Eiduladha buat semua geng 99HTN dan juga orang2 lain yang singgah di sini. ;) Selamat berkorban semua, selamat menyembelih lembu, kambing, dan unta.

Ingatlah hari raya Eiduladha ini lebih besar lagi dari hari raya eidulfitri, dan dari setiap titisan darah yang menitis dari binatang korban yang disembelih itu tergugurnya satu dosa kita. InsyaAllah bagi yang mampu pasti dilaksanakan korban ni, kalau tak setiap tahun, mungkin 2tahun sekali. ye dak?? hehe Bagi yang gaji sebulan 3-4ribu tu untuk setahun tak ada ke 3-4 ratus untuk buat korban ni?? Satu bahagian je pun, kalau lebih mampu insyaAllah dapat la buat seekor. ;)

Time ada duit eloklah kita beringat, sebab manusia ni selalu akan cakap "belum cukup duit la" , "tak mampu lagi, tahun ni tak dapat la kot." dah bertahun2 hah dengar benda sama, org pun cemuih. Shopping kemain. :p Kite manusia, ada banyak mana pun kita rasa tak cukup, memang tak akan puasnye. Simpan skit2 gaji tiap2 bulan niat untuk buat korban pun bagus. Dari niat nak beli baju itu, handbag ini, sandal sana, kasut situ. hohoho.

مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلاَ يَقْرَبَنَّ مُصَلاَّنَا

Maksudnya:“Sesiapa yang memiliki kemampuan (keluasan rezeki) dan tidak menyembelih, maka jangan dekati tempat solat kami.” – Hadis riwayat Imam Ibn Majah di dalam Sunan Ibn Majah, hadis no: 3114

Kalau solat raya beriya2 pegi, balik rumah solat zohor asar pun boleh lupa..


Maksudnya: “Wahai Fatimah! Pergilah ke tempat (penyembelihan) korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu adalah merupakan pengampunan bagimu di atas dosa-dosamu yang telah lalu.”(Hadis riwayat al-Hakim)

Maksudnya: “Tidak ada amalan yang dilakukan oleh anak Adam pada Hari Raya Korban yang lebih disukai Allah melainkan menumpahkan darah (menyembelih binatang korban). Sesungguhnya binatang korban itu akan datang pada Hari Kiamat bersama tanduk, kuku dan bulunya dan Allah memberi pahala ibadah korban itu sebelum darah binatang korban itu jatuh ke bumi. Oleh itu, elokkanlah korban kamu.”

Nah, amik sorang satu, print out. Rajin2 takbir, ni bawak gi surau/masjid time solat raya, mane tau ada yang sebut tak berape betul ke.. ;D

Sunat bertakbir 4 hari - bermula maghrib 10 Dzulhijjah (malam raya) sehingga hujung asar 13 Dzulhijjah.
InsyaAllah kat rumah ktorang akan ada majlis korban dan kenduri yang sederhana, semua orang dijemput hadir. :)
Akhir kata, JALAN LUPA KITA DALAM MISI 99 HARI TANPA NASI!! ;p
Sekali cikNaz korang ni terbabas haha. mintak dijauhkan.. Andai ada salah silap, maafkan saya. :)

No comments: